13. Obklíčeni vírou, zajati Gdyní
Poláci nejsou ani zdaleka tak věřící národ, jak si všichni myslí. Jasně, že jste viděli mraky kostelů a spoustu nových, které se staví. Ale nikdo do nich nechodí, většina lidí tu na víru kašle, tvrdili při pitce v kempu Male morze Kosta s Leškem. Dnešní cesta o tom tedy moc nevypovídá. Buď se sem sjeli všichni věřící z celého Polska, nebo je ta "hrstka" o dost větší, než si pánové myslí. Spoustě cyklistů právě působí takřka stejné trauma, jako o něco dál průjezd kolonami aut zahlcenou Gdyní. Začátek dne je idylický. Nad městem Wladyslawowo je krásně modrá obloha, hřeje sluníčko a po hladině moře se od samého rána prohání desítky surfařů. Vyjet do takového počasí je radost, i přes mírné obavy z toho, jaká bude cesta přes trojměstí Gdyně - Sopoty - Gdaňsk.Tam už to nebude taková pohoda jako dosud. Místo klidných vesnic a silniček lze čekat rušné autostrády a centra plná uspěchaných lidí. Ale co, to bude až navečer, teď to ještě bude parádní jízda, ne? Ne. Sotva se člověk podiví bizarní řadě jakýchsi rozcuchaných stromů, kolem nichž cyklostezka vede, už vjíždí do vsi Swarzewo a tam ho čeká náves plná lidí v krojích. Vyhrává tu muzika, ze stánků voní klobásy. Je neděle, takže asi nějaká místní veselice.
Veselice svým způsobem ano. Avšak místní ani náhodou. Zástupy lidí nekončí za návsí, a dokonce ani za obcí. V uličce vedoucí od zdejšího kostela se mezi domky jen zformují do hutného průvodu, a ten pak dál směřuje po úzké hliněné pěšině kamsi vpřed do polí. Jde o náboženskou slavnost Kašubů na počest Panny Marie. Průvod tvoří skupinky mladých i starých lidí, z nichž někteří na ramenou nesou obrazy a jakési mobilní oltáře, další hrají na hudební nástroje a zpívají a děti do toho všeho chřestí mávátky.
Zpočátku se ještě občas někdo dá předjet. Vzápětí se ale za zatáčkou vynoří i opentlený traktor a koňský povoz a najednou už to nejde vpřed, ani vzad. Je nutné sesednout a šinout se s ostatními. V obklíčení se ocitá i dost dalších pěších i cykloturistů. A ti všichni taky nevěřícně zírají, když se cesta přehoupne přes mírné návrší a je vidět z kopce dolů, kam až tenhle lidský had sahá. Průvod se táhne až do čtyři kilometry vzdáleného města Puck, k tamnímu gotickému chrámu apoštolů Petra a Pavla.
Ještě před městem naštěstí pěšina přilne k silnici. Poslední kilometr už se tak znovu dá jet. Zabere to ani ne pět minut, zatímco ty tři pěšky ukously přes hodinu. Bohužel taky sotva pět minut zbývá na prohlídku náměstí, i když je moc pěkné. Je ale potřeba jet dál a tady v jednom rohu stojí pódium a z uličky od kostela už se zase začíná valit muzika. Okreska z Pucku se nejprve vlní mezi poli přes Želistrzewo a Mrzezino, pak přijde rovinatý úsek lemovaný mokřady, kde rostou snad největší "doutníky" na světě. Doleva uhýbá polňačka, po níž jedou tři dámy. Ale vede vpřed, nebo se někde stočí zpátky? Raději dál po silnici, i když to znamená na křižovatku se silnicí č. 100, což už je přivaděč do Gdyně. V neděli tu ale není až takový provoz. To už však neplatí pro Kosakowo a Pierwoszyno, kde se připojí další vytížená trasa z vnitrozemí, ani pro předměstí Pogórze, kde se navíc frézuje a silnice plná aut je zúžená. Gdyně samotná pak naplňuje nejhorší obavy a je k cyklistům už úplně nepřátelská. Chuť podívat se do přístavu a centra zmizí hned s prvním zablouděním ve spleti čtyřproudových autostrád a kolejišť spojujících doky s desítkami průmyslových areálů a logistických center. Když už se podaří dostat k mostu, který se klene nad tím vším a dá se z něj do přístavu sjet, tak na něj kola nesmí. A fušku dá i vymotat se odtud ven. Nikde žádná mapa města ani směrovky pro turisty. Jen díky navigaci v mobilu se daří najet na výpadovku - a i ta ještě několikrát vycení zuby, když nutí ke zdolávání složitých křižovatek, schodišť i jiných záludností.